how about Cozido for lunch ? - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Patricia Boer - WaarBenJij.nu how about Cozido for lunch ? - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Patricia Boer - WaarBenJij.nu

how about Cozido for lunch ?

Door: Patries

Blijf op de hoogte en volg Patricia

10 Mei 2019 | Portugal, Ponta Delgada

hallo allemaal, en welkom op mijn reisblog.
ben een beetje van de kaart want ik was al een flink eind op weg met mijn verhaal van vandaag en toen was plotseling de hele tekst verdwenen. dan zit er helaas slechts 1 ding op en dat is weer overnieuw beginnen, nou daar gaan we da:
de dag begon vandaag weer om 07.30 uur met het ontbijt en dat is echt ontzettend goed hier. de keus is heel groot en vandaag was het de beurt aan scrambled eggs, een heerlijk broodje met ham en kaas, een mini croissantje met jam, een bordje met vers fruit en een bekertje yoghurt, ik kan er weer tegenaan. alleen de koffie was vandaag een teleurstelling want de ketel was elke keer zo snel leeg dat ik steeds te laat was en uiteindelijk maar 1 kopje heb kunnen nuttigen want ik moest op tijd weer weg om de bus voor de excursie te halen.
om exact 09.00 uur meldde ik me bij de VVV en er bleken slechts 4 andere passagiers mee te gaan wat betekende dat er een mini busje klaar stond met een vrouwelijke gids die tevens de chauffeur was. een hele aardige Azoriaanse dame van ik schat zo'n 45 jaar, die ook nog 15 jaar in Brazilie plus nog eens 10 jaar in Amerika had gewoond en dus ook perfect Engels sprak, weliswaar met een zwaar accent maar heel goed te volgen. de andere passagiers waren een ouder stel van ik denk zo rond de 70, maar nog heel fit en 2 zusjes van rond de 20, niet zo fit maar daar kom ik straks nog op terug.
de rit begon dus van Ponta Delgada langs de kust naar Lagoa, echts prachtig, als was het weer nog steeds een beetje druilerig.
daarna reden de richting het noorden naar Ribeira Grande en daar begon het weer plotseling op te klaren. de mist trok op, de lucht werd blauw en de regen verdween als sneeuw voor de zon, wat een geluk want ook de temperatuur was plotseling veel aangenamer. sweatshirt uit dus en genieten maar. de eerste stop was bij een bakkerijtje waar nog een oud familie recept van een lokale lekkernij werd gemaakt, een soort van custard cake en ik weet niet meer hoe het heet maar het was erg lekker, net als de 2 koppen koffie die ik naar binnen heb gewerkt want ik liep wat koffie betreft nog wat achter, weet je nog ?
de reis ging vervolgens naar de Furnas Valley waar een lokaal gerecht nog op de ouderwetse manier wordt gemaakt en dat betekend in dit geval: onder de grond ( waarom ook niet ? )
men neme, een assortiment van beef, kip en varkensvlees, verschillende soorten groeten, zoete aardappel, bloedworst en een soort van pittige worst, dondert dat allemaal in 1 pan, begraaft het in een groot gat in de grond en dumpt er een lading lava zand over. de stoom die uit de aarde komt doet de rest. het is een fascinerend fenomeen en voor meer informatie: check You Tube en zoek op de naam Cozido. we zouden dit gerecht later bij de lunch geserveerd krijgen.
vervolgens reden we door naar het Terra Nostra Park waar je je in een outdoor wellness waande met thermische baden en warmwater bronnen. je kon hier als je wilde gebruik van maken maar ik vond het leuker om de prachtige botanische tuin te bezoeken waar een zee van bijzondere bloemen en planten, en niet te vergeten bomen waren te bewonderen. wederom veel foto's gemaakt, hoop dat ze goed gelukt zijn next stop: Lagoa do Fogo a.k.a. Fire Lake of te wel het meer van vuur en waar die naam nou precies vandaan komt is mij een raadsel want er was geen vuur te bekennen. het zal wel weer met een oude legende te maken hebben of zoiets. ik heb een paar prachtige foto's kunnen maken want het uitzicht was fantastisch, de folders hebben niet gelogen.
daarna de bus weer in op weg naar de lunch en dat werd een oude bekende, de Cozido en het bleek nog lekker te zijn ook, behalve dan de bloedworst. ik wist van vroeger dat ik dat niet lekker vond, heb nu toch een stukje geprobeerd maar mijn geheugen is nog pico bello want jakkie bah !!! het vlees was wel erg lekker, heel mals en dat mag ook wel na 6 uur pruttelen onder de grond en mijn buikje zat weer vol als vond de restauranthouder dat we niet genoeg hadden opgeschept. even voor de goede orde, er was voor 3 mensen ( het oudere stel et moi ) een schaal gebracht waar volgens mij wel 6 goed getrainde bouwvakkers van konden eten, plus nog het brood en de rijst, ze willen zeker niet dat je om komt van de honger. de 2 zusjes was een verhaal apart, die wilden het niet eens proeven en bestelden respectievelijk een cheeseburger en de ander alleen een bord patat en hele verhalen over hoe ongezond zoveel vlees wel niet voor je is. ja hoor, een vette hamburger en patat lijkt me nou ook niet erg gezond en zo zagen ze er ook niet uit. laat ik het zo zeggen: Kate Moss ziet er gezonder uit en die ziet er niet uit ( personal opinion ) en dan heb ik het nog niet eens over hun fysieke gesteldheid want tijdens de wandelingen die we gedurende de dag hebben gemaakt konden ze mij en ook het oudere stel niet bijhouden.
maar goed, ieder z'n ding, toch ?
vol en voldaan vertrokken we vanaf het restaurant voor een prachtige rit door de bergen, steeds hoger en hoger tot we uiteindelijk bij een prachtige uitzichtpunt uitkwamen en ik weer de meest fantastische foto's heb kunnen maken. het weer was nog steeds prachtig en gelukkig maar, want als de mist niet was opgetrokken hadden we dat allemaal moeten missen. daarna volgde er nog een stop bij een theeplantage waar we een rondleiding kregen ( beetje het zelfde als die op Sri Lanka ) en we de thee konden proeven maar aangezien ik zelf niet zo'n thee mens ben vond ik het allemaal een beetje het zelfde smaken. thee is gewoon thee, water met een smaakje ( sorry, thee liefhebbers )
het laatste stuk was wederom door de bergen ( je zal hier alleen een fiets hebben ......... ) en wederom echt prachtig, alles is hier ook zo ontzettend groen je zou bijna zeggen dat het hier alleen maar regent ( maar dat is gelukkig niet zo, vandaag niet !
het was een lange dag maar oh wat heb ik het naar mijn zin gehad, en niet in de laatste plaats door dat het weer zo mee zat, heerlijk !
het is vandaag, ondanks de valse start een heel lang verhaal geworden dus ik hoop niet dat er mensen in slaap zijn gevallen.
ik in ieder geval niet bij het schrijven ervan
graag tot een volgend verslag
liefs, Patries

  • 11 Mei 2019 - 14:32

    Lia:

    Hay Patries,

    Wat fijn dat het een leuke excursie was.
    Lachen zeg die dametjes. Zij kunnen beter naar een all inclusieve resort gaan.
    Eten, drinken en weinig bewegen.
    Maar ja, ieder zijn meug.
    Ben razend benieuwd naar de foto’s.
    groetjes,
    Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Ponta Delgada

una casa Portuguesa 2019

hallo allemaal en welkom op mijn reis blog
wat een heerlijk gevoel om weer met vakantie te gaan en wederom naar een plek die tot de verbeelding spreekt: de Azoren, of wel een stukje Portugal 1400 km uit de kust van het Iberisch schiereiland
de in totaal 9 bewoonde en 8 onbewoonde eilanden vormen een archipel in het midden van de Atlantische oceaan en is een autonome regio van de republiek Portugal
de zeer groene eilanden zijn allemaal van vulkanische oorsprong wat, als ik de website mag geloven hele mooie plaatjes zal gaan opleveren
een naderende uitbarsting ben ik niet bang voor want ik heb me daar op Bali ook kranig tegen kunnen verweren en de laatste echte grote erupsie is van kort voor mijn geboorte ergens in de 18e eeuw
ik heb een hotel geboekt op het grootste eiland Sao Miguel en van daaruit kun je verschillende leuke en actieve uitstapjes maken
van prachtige wandeltochten door de schitterende natuur en klimpartijen door de wildernis tot zwemmen in de warmwaterbronnen en het ontdekken van de lokale keuken ( zal wel veel lekkerbekjes worden )
ik heb zelfs begrepen dat we op walvisjacht kunnen ......... iemand een glaasje levertraan ?
het weer wordt een beetje een verrassing maar de temperaturen zijn, als ik de verhalen op internet mag geloven en het zo positief mogelijk bekijk op dit moment tussen de 17 en 22 graden alleen zo midden op de oceaan is dat toch altijd een beetje de vraag hoe dat gaat uitpakken
mijn ieniemienie koffertje wordt op 7 mei gepakt en de volgende dag vertrek ik dan voor 8 dagen naar deze toch wel unieke bestemming
volg me vooral op mijn blog en elke reactie is van harte welkom
Saludos amigos !
liefs Patries

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2019

treintje komt zo, treintje komt zo

15 Mei 2019

no broken souvenirs

14 Mei 2019

just smile and wave boys

13 Mei 2019

you gotta wok to walk

12 Mei 2019

dansen op een vulkaan
Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Patries

Actief sinds 16 Maart 2018
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 32321

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: