costa plenty, quanta costa ? - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Patricia Boer - WaarBenJij.nu costa plenty, quanta costa ? - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Patricia Boer - WaarBenJij.nu

costa plenty, quanta costa ?

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

18 Maart 2023 | Australië, Melbourne

goede morgen, middag, avond of nacht ( ja ja, sommige mensen kunnen 's nachts niet slapen en gaan dan een reisblog lezen ............. ) alles goed daar in Nederland ? ik lees net dat het 14 graden is en regent, iets anders dan hier zullen we maar zeggen. al hoewel, de weersverwachtingen zijn hier volgens mij niet helemaal uitgekomen want vanmorgen op het nieuws voorspelden ze dat het in Melbourne boven de 30 graden zou worden, nou dat is het niet geworden volgens mij. het begon vanmorgen om 08:00hr ( ja, ik was laat vandaag ! ) met een flinke bries, zeg maar stevige wind zodat je als je de hoek om ging je nog net overeind kon blijven staan maar toen ik 15 minuten onderweg was is de wind waarschijnlijk de andere kant op gelopen want ik heb er geen last meer van gehad. in plaats daarvan begon de zon door te komen en net als gisteren is dat verder de hele dag zo gebleven met een temperatuur van ( volgens mij ) zo'n 25 graden maar ik kan er een graadje naast zitten want ik heb geen thermometer bij me en verder onderweg ook niets gezien waarop ik dat kon aflezen. ik was alweer vroeg de deur uit, laatste dagje in Melbourne dus lots to do and things to see ............ ben weer begonnen met een flinke wandeling langs de Yarra River, alleen nu de andere kant op richting Port of Melbourne en ik wil niet zeggen dat het net Nice was maar er lagen richting de haven een aantal enorme boten aan de verschillende pieren, niet normaal meer en er zijn blijkbaar ook miljonairs met gevoel voor humor want een van de mooiste had de naam "Costa Plenty" vond ik erg leuk bedacht en ik wilde een foto maken maar er waren een paar slaven het dek aan het boenen dus ik vond het niet gepast om daar een foto van te maken, ook niet stiekem en ik dacht, misschien op de terugweg ? langs de route waren het niet alleen de bootjes die mijn oog trokken maar het wemelt er ook van de dure apartementen, de ene nog mooier dan de andere en sommigen stonden te koop, heb net even op internet gekeken en je moet daar toch wel een paar overuurtjes voor maken denk ik zo ( of een rijke vent zoeken ) langs de route stond ook allerlei kunstwerken en net als bij alle kunst, het ene is heel mooi en het andere is gewoon niet te begrijpen maar smaken verschillen nu eenmaal. naar mate ik dichter bij de haven kwam liepen er wel steeds minder mensen, alleen nog maar joggers en een paar mensen met honden ( dat zullen in deze buurt wel dogwalkers zijn ? ) en op een gegeven moment kon ik ook niet meer verder, de weg was afgesloten voor voetgangers dus helemaal bij het begin van de haven ben ik niet gekomen. maar bankjes genoeg en het was een genot om de verschillende bootjes langs te zien varen. op de terugweg liep ik weer langs die prachtige yacht maar er was zelfs nog meer volk aan boord dan toe ik er op de heenweg langs liep. jammer dus, geen foto maar ik heb net wel even op internet gekeken en de prijs valt nog mee AUD 1.599.000,-- en is toch nog ongeveer EUR 1.000.000,-- heb ik vandaag ook niet in mijn achterzak. ze hebben hier trouwens nieuw papiergeld sinds ik hier de vorige keer was, toen ik het uit de automaat pakte dacht ik eerst dat het nepgeld was, ziet er heel vreemd uit met een soort van doorzichtig gedeelte in het midden. de munten zijn nog wel het zelfde alleen wel weer even wennen dat het kleinste muntje er eentje is van AUD 2,00 dus voorlopig dus even goed oppassen als ik daarmee ga betalen. ondertussen was het tegen 12:00hr geworden en vond ik het wel tijd om even op een terrasje te gaan zitten, in de schaduw wel te verstaan want het was ondertussen ( ook door het lopen ) behoorlijk warm geworden. ook was het veel drukker dan op de heenweg en dat was wel te verwachten aangezien het zaterdag is en veel mensen natuurlijk vrij zijn. mag de pret niet drukken en onder het genot van een frappucino was het weer goed toeven. ben daarna naar het immigration museum geweest en dat was gratis met mijn museum jaarkaart .............. nee hoor, geintje ! maar er begon wel net een guided tour waarbij ik gelijk kon aansluiten. zoals vaak gebeurd vragen ze eerst waar de mensen allemaal vandaan komen en ik was de enige van overseas, de rest kwam allemaal uit Australie zelf of het verre oosten maar wel een gemeleerde groep, man/vrouw, jong en oud(er) dus van alles wat. een rondleiding is altijd erg prettig want je hebt gelijk een basis en je hoort dingen die je anders niet zou hebben meegekregen. het gebouw zelf is een soort van replica van het originele customs house waar de mensen die in het begin per boot aankwamen zich moesten melden en de tax en duty moesten betalen over de meegenomen spullen. ik zal morgen eens aan Theo vragen hoe dat bij hem ook alweer ging. sinds the fifty's zijn er ongeveer 9.000.000 mensen naar Australie geemigreerd en dat zijn alleen nog maar de mensen die zijn gebleven ( en zich uiteraard hebben voortgeplant dus het is nu wel een veelvoud daarvan ) want velen zijn ook weer teruggekeerd naar het land van herkomst omdat ze niet konden aarden of omdat het blijkbaar toch niet was wat ze zich ervan hadden voorgesteld. de rondleiding duurde ongeveer een uur en daarna kon je jezelf interactief uitleven op de verschillende projecten die ze hadden uitgezet waardoor je via een video boodschap nog veel meer persoonlijke verhalen kreeg te horen. er waren meerdere zitjes waar je een mini documentaire kon bekijken en heel veel voorwerpen die mensen hadden meegenomen en er beschikking van het museum hadden gesteld. vooral de oudere attributen waren erg interessant want wat hadden mensen vroeger nou ? inderdaad, helemaal niks ! je kunt je dat nu niet meer voorstellen maar het was met recht een reis naar het onbekende land en niemand wist of het allemaal zou gaan lukken, dat waren pas avonturiers ! na het museum ben ik nog even in de St. Paul's Cathedral geweest, lag toch op de route en wat een prachtige kerk om te bezoeken. ik heb uiteraard weer een kaarsje aangestoken voor papa, mama en Michiel maar ook voor Els die ons het afgelopen jaar helaas ook is ontvallen. ik ben absoluut niet gelovig maar ik vind het fijn om op deze manier weer even aan ze te denken en zolang mensen aan je denken worden ze niet vergeten, toch ? het was een mooie afsluiting van de dag en voor ik terug ben gelopen naar het hotel ben ik voor de laatste keer nog even aan het water gaan zitten om te genieten van het uitzicht op deze prachtige stad. nou, morgen ga ik weer naar zo'n avonturier toe en wat leuk om Theo na 7 jaar weer te zien. ik heb hem vanmiddag gebeld maar kreeg de voicemail en heb een boodschap ingesproken en gezegd dat ik rond 11:00hr bij ze ben ( eerst morgenochtend de auto ophalen ) ik hoor trouwens net verontrustend nieuws, er zijn bosbranden in de buurt van the Great Ocean Road .......... en die kant moet ik morgenavond op, spannend allemaal maar we gaan het zien en ik zal het nieuws vanavond en morgen maar goed blijven volgen. tot zover vandaag, morgen de volgende etappe van mijn lange reis, hopelijk tot dan. liefs, Patries

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Australia road trip 2023

G'day maties, and welcome back to my travel blog,
eindelijk is het dan zover, we gaan weer back down under. na een heftige periode van corona en afgesloten landen kunnen we eindelijk weer op reis naar mijn geliefde Australie. wie had ooit kunnen denken dat na mijn laatste reis in 2015 er zo lang overheen zou gaan voordat er weer iemand binnen gelaten zou worden. maar uiteraard, safety first en fully vaccinated gaan we het avontuur weer aan. we komen tijdens deze reis een paar oude bekende tegen zoals bijvoorbeeld the Harbour Bridge in Sydney en Kramer at Australia Zoo ( zou hij mij ook hebben gemist ? ) maar ook nieuwe gezichten zoals the Great Ocean Road en het koala hospital in Port Macquarie. maar bovenal zal het een reis worden van genieten en in mijn ruime SUV crossen we links rijdend het land weer door looking for new refridgerator magnets and more ............. ik kijk er heel erg naar uit om weer AUD 28,00 te betalen voor een pakje sigaretten ( stop daar nou eens mee ! ) en te leven op instant noodles, fruit en 2 liter koffie per dag ( nee hoor, dat is heel erg overdreven ) bedenk gewoon dat het maar voor 4 weken is en voor mij weegt dat niet op tegen de ervaringen die ik deze ongetwijfeld fantastische reis weer ga opdoen dus, reis vooral gezellig met me mee en voorzie me van goedbedoelde tips en andere conversatie.
See ya !
liefs,
Patries

Recente Reisverslagen:

11 April 2023

I'm leaving, on a jet plane

10 April 2023

on a clear day you can see forever

10 April 2023

all good things must come to an end

09 April 2023

woohoo, crocs rule !

08 April 2023

it's the french toast I like the most
Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Patries

Actief sinds 16 Maart 2018
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 32675

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: