lady of the mansion - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Patricia Boer - WaarBenJij.nu lady of the mansion - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Patricia Boer - WaarBenJij.nu

lady of the mansion

Door: Patries

Blijf op de hoogte en volg Patricia

02 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Jackson

goede morgen lieve leesvrienden,
vanmorgen ben ik vertrokken vanaf Port Allen richting het noorden, wilde namelijk nog een plantage bezoeken en ik had er eentje op het oog waarvan alleen de foto's me al enorm aanspraken. op naar the Myrtles Plantation in St. Francisville Lousiana dus en dat was best nog een stukje rijden maar de omgeving is hier zo prachtig ( als je de binnenwegen neemt tenminste ........ ) dus het was absoluut geen straf. onderweg even gestopt voor een ontbijtje want aangezien ik me gisterenavond zo enorm had ingehouden konden er vanmorgen wel weer een paar calo-rietjes bij vond ik ........ deze keer was het de beurt aan the Waffle House, en ik kan het niet verbergen dat dit een niet zo heel gezond ontbijtje was ..... maar echt verrukkelijk ! zo vers en luchtig met een topping van blueberry's en dolce leche en met een litertje koffie en een glas jus d'orange was de hele zaak weer compleet.
er zitten in dit soort ketens altijd veel vaste klanten, dat kan je gewoon merken aan de manier waarop ze worden aangesproken door het personeel maar tegen onbekenden ( als ik ) zijn ze ook altijd erg ( lees: overdreven ) vriendelijk, ik vind dat wel iets hebben.
en iedereen heeft ook zo zijn/haar eigen eetgewoontes. vandaag zat er een man naast mij aan een tafeltje die zijn wafels overgoot met volgens mij wel 10 zakjes suiker en een halve kan siroop, ze dreven er gewoon in maar niemand keek er vanop ( behalve ik dan )
ook zie je om deze tijd ( 09.00 uur ) op zo'n doordeweekse dag als vandaag veel grootouders ( lees: oppas opa's en oma's ) met kleinkinderen een ontbijtje verorberen. ik kan me niet herinneren dat wij dat ooit met opa en oma hebben gedaan ....... niks geen lekker ontbijtje, wij moesten het huis stoffen, weet je nog Sylvia ?
na even uitbuiken met een nicotine versnapering ben ik weer in de auto gestapt en instrueerde Navi richting de bestemming van vandaag te rijden. de weg er naartoe was ( na een klein stukje snelweg ) een aaneenschakeling van slingerweggetjes door een prachtige omgeving, die planters wisten ook wel waar ze zich moesten settelen .........
St. Francisville is een historisch dropje met maar 1 hoofdstraat dus dit had ik zelfs zonder Navi nog wel kunnen vinden. de ingang was een hele lange oprijlaan die uitkwam bij een aantal kleine gebouwtjes. daar langs lopend kom je uit op een prachtige binnenplaats met een terras en een fontein waar zich ook de ingang van the General Store bevind ( origin 1794 en voormalig woonhuis voordat het hoofdgebouw af was in 1796 ) hier verkopen ze de kaartjes van slechts USD 15,00 voor de bezichtiging. ik was precies op tijd want na 10 minuten begon de eerstvolgende rondleiding door een vriendelijke dame, Nancy die was gekleed in een jurk uit 1850, hoe toepasselijk. de plantage van gisteren was statig en chick maar deze deed me meer denken aan een boerderij van rijke landeigenaren in Australie, compleet met een enorme off-white wrap arround porch en mintgroen sier smeedwerk met bijpassende luiken. zoiets kun je bijna niet bedenken maar destijds hadden ze blijkbaar meer smaak dan verstand ( doelend op de slaven praktijken )
het interieur was grotendeels authentiek en je mocht, in tegenstelling tot gisteren nu wel binnen foto's maken en dat heb ik ook veelvuldig gedaan, hoop dat ze gelukt zijn want het was wel een beetje donker binnen. het huis was koel maar dat kwam door de moderne airconditioning, daar hadden ze destijds kleine slaven kindertjes voor die met een grote waaier de dames en heren moesten verkoelen.
er hingen ook veel oude schilderijen van de voormalige bewoners en hun veelal vroeg overleden kinderen. je mocht destijds al blij zijn als je de 5 jaar haalde en daarom hadden ze ook meestal zo'n 10 tot 12 kinderen, dan bleven er altijd wel een paar leven ....... ( luguber zeg ! )
deze plantage staat ook bekend als eentje waar soms de geest schijnt op te duiken van slavin Cloe die als kindermeisje en minnares van de eigenaar ( hoe verrassend ! ) na haar gewelddadige dood verschijnt op foto's die eind 20e eeuw zijn gemaakt door de toenmalige eigenaar voor de verkoop van het estate. ik denk zelf dat het allemaal verzinsels zijn maar wie zal het zeggen, het is in ieder geval een mooi verhaal.
er worden tot op de dag van vandaag op het terrein ook nog steeds voorwerpen van 200 jaar geleden gevonden. onlangs nog een groot zwaard uit de Amerikaanse burgeroorlog, gewoon op het terrein bij toeval gevonden door een bezoeker die het wel netjes kwam inleveren ( hij kon het blijkbaar niet in zijn handtasje verbergen ) sindsdien ligt het tentoongesteld in een van de kamers ( en het bloed zat er wellicht nog aan ........ )
na de rondleiding in het huis heb ik nog een wandeling op het landgoed gemaakt waar je een prachtige tuin hebt met daarachter de bekende slavenhuisjes ( wel minder erg dan die van gisteren ) die ze tegenwoordig gebruiken als accommodaties voor de Bed & Breakfast. ik geloof niet dat je dan alleen water en brood krijgt ........
uiteraard heb ik ook nog even in de giftshop rond gesnuffeld en al was de keuze niet reuze ........ ik heb er toch weer eentje op de kop kunnen tikken hoor. ben de tel nu al kwijt, ik schat zo'n 12 stuks in totaal en ik ben pas op de helft van de vakantie.
heb tot slot nog samen met tour guide Nancy met een lekker drankje op de veranda in een van de prachtige schommelstoelen zitten napraten, heel gezellig en ik voelde me net the lady of the mansion ! zij in de ouderwetse jurk, ik met een grote dosis fantasie. wat een heerlijk einde van deze rondleiding.
na het vertrek bij de plantage heb ik nog een half uurtje rondgereden door het historische dorpje maar er was verder niet veel te beleven anders dan de gebruikelijke kerkjes en mooie huizen maar leuk om even te cruisen met de radio op 10 !
het was ondertussen 15.00 uur geworden en tijd om verder richting het noorden te rijden. via allerlei idyllische dorpjes ( soms stadjes ) zoals Woodville, Liberty, Brookhaven en Christal Springs ben ik ergens in the middle of nowhere de grens naar de staat Mississippi overgestoken en reed ik rond de klok van 17.00 uur Jackson binnen, de hoofdstad van de staat Mississippi. het was ondertussen wel flink drukker geworden op de weg ( spitsuur ? ) maar het motel was snel gevonden en weer een prima kamer. hoog tijd om eerst een half uurtje de voetjes omhoog te gooien en me daarna even op te frissen want het blijft maar warm en vochtig. het is moeilijk te geloven dat jullie arme stakkertjes allemaal in de kou zitten ( gniffel ..... gniffel ..... gniffel ..... ) ik neem ondertussen nog een hapje en een drankje en ga met frisse moed weer verder aan mijn roman.
veel lees plezier en graag tot morgen
liefs, Patries

  • 03 Oktober 2019 - 16:48

    Irma:

    Mooie verhalen weer Patries.... Ik zie je zo zitten op de veranda in een setting van North & South...
    Alleen Patrick Swayze zal niet zo snel meer aan komen galopperen op zijn paard :-)

  • 03 Oktober 2019 - 19:10

    Lia:

    Niet te geloven dat jij zulk mooi weer hebt en wij het met heel veel regen en max 13 graden moeten doen. Het stukje over de nicotine versnapering is toch een grapje mag ik hopen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Jackson

Free styling USA 2019

breaking news !
na lang wikken en wegen heb ik besloten om dit jaar toch weer Amerika te vereren met een bezoek. al heel lang ben ik van plan naar New Orléans te gaan en vorige jaar was het eigenlijk al de bedoeling maar alles ligt in dit enorme land zo mijlen ver uit elkaar dat het gewoon niet te doen was. zo zie je maar, ik moet wel terug, het is niet anders .....
the big picture is een reis door Texas en Louisiana, maar ik begin mijn reis met een bezoek aan Houston om aansluitend met de auto via Lafayette en Baton Rouge uit te komen in New Orléans.
ik kan niet wachten tot ik door Bourbon Street loop om nog maar niet te spreken van de prachtige begraafplaatsen waar je kunt verdwalen en dat klinkt ontzettend creepy maar als je mijn reis gaat volgen wordt het allemaal duidelijk wat ik daar mee bedoel.
daarna richting het noorden dwars door Louisiana waar de mooiste plantage huizen zijn te vinden waarvan ik er zeker een aantal zal bezoeken.
als het qua tijd allemaal mee zit wil ik via Arkansas nog doorrijden naar Oklahoma City om van daaruit weer naar beneden af te zakken en me dan te gaan vermaken in Dallas. of Austin en San Antonio nog op mijn pad komen hangt dus heel erg af van het feit of ze me wel of niet aannemen bij de Dallas Cowboys Cheerleaders .......
terug in Houston stap ik dan weer op het vliegtuig naar huis.
het zal al met al weer een spannende en onvoorspelbare reis worden en wat en wie ik weer allemaal tegenkom wordt voor het grootste gedeelte een verrassing maar dat is nou juist het leuke ervan.
leuk als je me via deze blog volgt, ik zal proberen er weer een informatief maar zeker ook grappig verhaal van te maken.
liefs,
Patries

Recente Reisverslagen:

08 Oktober 2019

ready for take off

07 Oktober 2019

let's have a couple of margarita's

06 Oktober 2019

send in the clowns

05 Oktober 2019

ready for a happy dance

04 Oktober 2019

a room with a view
Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Patries

Actief sinds 16 Maart 2018
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 32225

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: